Premiär för historieundervisning i form av rymningsspel i Österbotten
Året är 1903. Arvid, en ung österbottning, ger sig iväg på en spännande resa till Amerika, men behöver hjälp på resan. Kan du hjälpa Arvid skaffa pass och biljett, och med att prata engelska? Och hur ska det gå när Arvid söker lyckan i Amerika?
Rymningsspelet ”Arvids hemliga resa” har utvecklats för att passa in i läroplanen för årskurs sju, men kan användas av alla intresserade. Materialet skickas ut till alla grundskolors årskurser 7–9 i Österbotten.
Under coronapandemin har behovet av digitalt undervisningsmaterial ökat, också behovet av kulturarvsmaterial. Barnkulturnätverket i Österbotten Bark skulle normalt ha ordnat tidsresor för tusentals skolelever under 2020. Nu har Bark istället för fysiska tjänster tagit fram nya sätt för skolelever att uppleva och undersöka historia, kulturarv och sin egen närmiljö.
I ”Arvids hemliga resa” kombineras idén bakom ett escape room eller rymningsspel med tidsresepedagogik, och med i kombinationen ryms också en historielektion om emigration.
– Det här lyfter tidsresemetodiken till en ny nivå. Rymningsspelet kan användas i en pandemisituation, men ger oss också möjlighet att nå nya grupper, som inte behöver befinna sig på samma plats fysiskt, säger Annina Ylikoski som är koordinator för Barnkulturnätverket i Österbotten Bark.
”Arvids hemliga resa” är ungefär 45 minuter lång. Rymningsspelet fungerar på dator och surfplatta utan att någon skild programvara behöver laddas ned.
- Medproducent: KulturÖsterbotten/projektet Digital delaktighet
- I samarbete med: DramaDialog, Närpes Teater, Öjskogsparken, kulturproducent Laura Buckman, Högstadiet i Petalax/Henrik Smulter, Ann-Catrine Sunngren
- Filmning: Boden Live-projektet/Kim Blåfield samt Mikael Wallius och Juuso Försti
- Tekniskt genomförande: Unlock it/Linda Mannila
- Foto: Arvid och lärarinnan (Aleksi Moilanen och Laura Buckman)
Ytterligare information: