Historianopetusta pakohuonepelin muodossa ensimmäistä kertaa Pohjanmaalla
Vuosi on 1903. Nuori pohjalaismies Arvid lähtee jännittävälle matkalle Amerikkaan, mutta tarvitsee apua matkan varrella. Voitko auttaa Arvidia hankkimaan passin ja matkalipun tai puhumaan englantia? Ja miten käy, kun Arvid etsii onneaan Amerikassa?
Pakohuonepeli ”Arvidin salainen matka” on kehitetty sopimaan seitsemäsluokkalaisten opetussuunnitelmaan, mutta kaikki kiinnostuneet voivat käyttää sitä. Materiaali lähetetään kaikille Pohjanmaan peruskoulujen 7.–9. luokille.
Koronapandemian aikana digitaalisten oppimateriaalien tarve on kasvanut, myös kulttuuriperintömateriaalien. Pohjanmaan lastenkulttuuriverkosto Bark olisi tavallisesti järjestänyt aikamatkoja tuhansille koululaisille vuoden 2020 aikana. Nyt Bark on fyysisten palveluiden sijaan kehittänyt uusia tapoja, joiden avulla koululaiset voivat kokea ja tutkia historiaa, kulttuuriperintöä ja lähiympäristöään.
”Arvidin salainen matka” yhdistää escape room- tai pakohuonepelin idean aikamatkapedagogiikkaan, ja yhdistelmään mahtuu myös historian oppitunti, jossa käsitellään emigraatiota.
– Tämä nostaa aikamatkametodiikan uudelle tasolle. Pakohuonepeliä voidaan käyttää pandemiatilanteessa, mutta se antaa myös mahdollisuuksia tavoittaa uusia ryhmiä, joiden ei tarvitse olla fyysisesti samassa paikassa, sanoo Annina Ylikoski, Pohjanmaan lastenkulttuuriverkosto Barkin koordinaattori.
”Arvidin salainen matka” on noin 45 minuuttia pitkä. Pakohuonepeli toimii tietokoneella ja tabletilla, eikä sitä varten tarvitse ladata erillistä ohjelmaa.
- Yhteistuottaja: KulturÖsterbotten/Digital delaktighet -hanke
- Yhteistyössä mukana: DramaDialog, Närpes Teater, Öjskogsparken, kulttuurituottaja Laura Buckman, Högstadiet i Petalax/Henrik Smulter, Ann-Catrine Sunngren
- Videokuvaus: Boden Live -hanke/Kim Blåfield sekä Mikael Wallius ja Juuso Försti
- Tekninen toteutus: Unlock It/Linda Mannila
- Kuva: Arvid ja opettaja (Aleksi Moilanen ja Laura Buckman)
Lisätietoja: