Österbottniska hamnar kan spela avgörande roll inom havsbaserad vindkraft – nu behövs investeringar för att utnyttja potentialen
Hamnarna i Österbotten har både gynnsamma lägen och goda tekniska förutsättningar för den betydande rollen som drifts- och underhållshamnar inom logistiken för havsbaserad vindkraft. För det behövs investeringar i infrastruktur under de närmaste åren och ett fortsatt tätt samarbete mellan hamnarna.
Det konstateras i Österbottens förbunds utredningsprojekt Havsbaserad vindkraft och hamnar i Österbotten, utfört i samarbete med fem hamnar som tack vare sina lägen kan spela en avgörande roll inom havsvindkraftens logistik: Jakobstad hamn, Kanäs hamn i Nykarleby, Vasa hamn, Kaskö hamn och Björnöns hamn i Kristinestad. Projektet har genomförts av Ramboll.
Havsbaserad vindkraft är en ny fas i produktionen av förnybar energi i Finland. De havsbaserade vindkraftsparkerna som tas i bruk från och med 2030-talet utgör massiva logistiska projekt. I Bottniska viken planeras ett flertal anläggningar och den första storskaliga havsvindkraftsparken i Finland kommer sannolikt också att byggas utanför Korsnäs.
Utredningen har varit en viktig etapp för att lägga grunden till ett samarbete enligt europeisk modell, där hamnarna skulle få egna skräddarsydda roller i logistikkedjan för att tillsammans möta de krav på infrastruktur som havsvindkraften förutsätter.
Viktigt att staten stöder hamnarna
Resultaten kommer Österbottens förbund och hamnarna att ge vidare som en hälsning till den statliga arbetsgrupp som bereder metoder för att främja havsbaserad vindkraft, samt ett pågående lagstiftningsprojekt kring reglering av havsvindkraft.
- I Österbotten finns nu en stark samarbetsvilja. Det är viktigt att havsvinden och den gröna omställningen främjas och att staten stöder kommunerna och hamnarna i arbetet. Erfarenheter från andra delar av Europa pekar tydligt på behovet av investeringar i hamnarna och att staten, kommunerna och marknadsaktörerna gör detta tillsammans, säger landskapsdirektör Mats Brandt.
Förbundet och hamnarna kommer under våren att diskutera de fortsatta strukturerna för samarbetet. Siktet är inställt på ett bredare samarbete kring Östersjön, eftersom investeringar i hamnar och samarbetsnätverk är aktuellt även i andra regioner i Nordeuropa för att möta havsvindkraftens behov.
Utgående från resultaten sätts särskild fokus på farleder, samarbetsformer och klara spelregler samt finansiering för investeringar i infrastruktur.
- Rapporten påvisar tydligt att vi behöver förbereda oss i tid för att dra full nytta av den potential som den havsbaserade vindkraften erbjuder. Vi kommer att be staten beakta de utmaningar och möjligheter som finns inom utbyggnaden av infrastruktur och att hamnarna får stöd i denna process, säger Brandt.
Havsvindkraften möjliggör ytterligare investeringar
En del av utredningen fokuserade på de utvecklingsmöjligheter som havsbaserad vindkraft erbjuder hamnarna och utforskade industriområden som lämpar sig för gröna investeringar, såsom vätgasekonomin eller e-bränslen. I rapporten konstateras att de österbottniska hamnarna erbjuder en bra etableringsplats för tillhörande investeringar, särskilt inom vätgasnäringen.
I Österbotten – Kristinestad, Kaskö, Vasa och Jabkostad samt längre norrut i Karleby och Brahestad – pågår flera miljardprojekt som behöver grön energi.
– Genom att investera i våra hamnar och strategiska samarbeten kan vi säkerställa att framtida storinvesteringar syns i regionens förädlingsvärde och sysselsättning. Produktionen av förnybar energi i Österbotten möjliggör ytterligare investeringar längs vår kust, utsläppsfri nyindustrialisering och framför allt tillväxt på klimatets villkor, säger Brandt.
Projektet har fått finansiering från Anslaget för stödjande av hållbar tillväxt och livskraft i regionerna (AKKE).
Rapporten (pdf):