El, vätgas och biogas för tunga fordon – goda förutsättningar för alternativa drivmedel i Österbotten och Södra Österbotten
I Österbotten och Södra Österbotten finns det goda förutsättningar för den tunga trafiken att börja använda alternativa drivmedel. Byggandet av fler tank- och laddningsstationer för el, gas och vätgas skulle dessutom gynna områdets konkurrenskraft. Men kommunerna behöver både ekonomiskt stöd och samarbetsnätverk för att utveckla distributionsinfrastrukturen.
Detta konstateras i en färsk rapport om utvecklingen av distributionsnät i Österbotten och Södra Österbotten för alternativa drivmedel för tunga transporter. Landskapen är bland de första som har utrett frågan ur sin egen synvinkel. Samtidigt bereds ett nationellt program som ska behandla distributionsinfrastrukturen för alternativa drivmedel inom transportsektorn på riksnivå.
– Förhoppningsvis ger programmet ekonomiska instrument för utvecklingen av distributionsnät. I den utredning som gjordes för Österbotten och Södra Österbotten upptäcktes nämligen att för att de minsta kommunerna ska kunna möjliggöra utsläppsfria transporter behöver de samarbetsnätverk och framför allt ekonomiskt stöd för utredning av platser som lämpar sig för distributionsställen samt planläggning av områdena. Alla små kommuner har nödvändigtvis inte någon egen planläggare, säger trafikexpert Tero Voldi på Österbottens förbund.
Kommuner och företag aktivt involverade
Den tunga trafiken står för en betydande del av växthusgasutsläppen från vägtrafiken och övergången från fossila bränslen har hittills gått långsamt. Men EU:s mål för utsläppsminskning har frambringat bestämmelser som ska leda till en kraftig minskning av utsläppen.
Österbotten och Södra Österbotten är viktiga områden för tunga transporter i och med att det i landskapen finns mycket verksamhet som genererar transporter. Företagen i regionen följer noggrant med utvecklingen i branschen och vilka alternativa drivmedel som finns tillgängliga. Många företag har förbundit sig att minska sina utsläpp inom den tunga trafiken.
– De mer detaljerade planerna för drivkraftsomställningen i tunga fordon är huvudsakligen bara i utvecklingsstadiet än. Alla alternativa drivmedel behövs för att vi ska nå målet om utsläppsfria transporter, för olika drivmedel lämpar sig för olika typer av transportbehov och de kompletterar varandra. I vårt område anser företagen att biogas är det mest potentiella alternativet, säger landskapsingenjör Jani Palomäki på Södra Österbottens förbund.
Projektet satte upp mål för utvecklingen av distributionsnät för drivmedel som el, vätgas och biogas för tunga transporter. I samarbete med andra aktörer utreddes näringslivets och transportföretagens synpunkter och utmaningar gällande användningen av olika drivmedel samt kommunernas mål och problem i fråga om utveckling av distributionsinfrastruktur för den tunga trafiken.
Målet en mer hållbar och miljövänlig trafik
El ses som en potentiell drivkraft i etablerade transporter och distribution inom städer. De tunga fordon som går på biogas anses numera vara tillräckligt utvecklade med tanke på en konkurrenskraftig logistik och dessutom produceras biogas i regionen. Vätgas ses som ett potentiellt framtida drivmedel och som en stark konkurrent vid sidan av biogas, men inte förrän om ungefär fem år.
Användningen av alternativa drivmedel i Österbotten och Södra Österbotten förbättrar regionens konkurrenskraft på många sätt. Bruket av el, biogas och vätgas minskar beroendet av traditionella fossila bränslen, vilket gör trafiken i regionen mer hållbar och miljövänlig.
Kommunerna möjliggör utvecklingen av distributionsinfrastruktur för alternativa drivmedel.
– Det är viktigt att kommunerna proaktivt medverkar till att skapa förutsättningar för distributionsinfrastrukturen. Kommunerna bör också öka sitt samarbete med såväl utvecklare av distributionsinfrastruktur som logistikaktörer, påpekar Tero Voldi.
Planeringen av var distributionsinfrastrukturen som betjänar den tunga trafiken ska placeras måste integreras i den regionala och landskapsomfattande trafiksystemplaneringen och planläggningen.
Projektet genomfördes av WSP Finland Oy.
Projektets slutrapport