Kompass.Kompassi

Blogg: Mervärde finns vid västkusten

30.1.2023

Förbundets blogg bjuder fram till riksdagsvalet i april på blogginlägg från bland annat landskapsdirektör Mats Brandt, Dynamo Närpes vd Stefan Malm och Österbottens NTM-centrals överdirektör Timo Saari. Temat kommer att vara förbundets förslag till regeringsprogrammet. Senare kommer bloggen att behandla olika aktuella teman.

 

Österbottens förbunds förslag till regeringsprogrammet för åren 2023–2027
 

Österbottens koordinater för regeringsprogrammet:

1. Grön och digital omställning
2. Kompetent arbetskraft
3. Resilient samhälle
4. Tillgänglighet

 

1. Grön och digital omställning

Utveckling av ett batterikluster i Finland
Utveckling av ett koldioxidneutralt samhälle med en cirkulär ekonomi
Utveckling av förutsättningarna för havsvindkraft i Finland
Reform av miljörelaterade tillståndsförfaranden
Utveckling av väteekonomin

2. Kompetent arbetskraft
Främjande av arbetsrelaterad invandring
Vidareutveckling av kontinuerligt lärande
Långsiktig utveckling av yrkesutbildning
Förstärkt forsknings-, utvecklings- och innovationspolitik (FUI) med regionerna som starka partner

3. Resilient samhälle
Framtiden för finländsk livsmedelsproduktion måste säkras
Kontinuiteten inom pälsnäringen i Finland måste säkerställas
En slagkraftig landskapsförvaltning som främjar livskraft, kunnande, välmående och god livsmiljö
Utveckling av klient- och patientsäkerhet
Förutsättningarna för naturturism samt hållbar turism måste vidareutvecklas
Demokrati och delaktighet för att trygga förtroendet för gemensamma samhällsfrågor

4. Tillgänglighet
Utveckling av Kasikäytävä (E8-korridoren)
- Rv8 Åbo-Vasa-Karleby-Uleåborg
- Vt8 Älyväylä-projektet (intelligent trafikled)
- Byggande av industrispår och terminalområde på GigaVaasas industriområde

Utveckling av hamnförbindelserna och samarbetet
- Utveckling av hamnarna i Vasa och Kaskö
- Förbättring av förbindelserna till hamnarna i Österbotten
- Utveckling av Sydbottenbanan

Stärkande av flygtrafikens konkurrenskraft
- Förbindelser från flygplatserna i landskapet till internationella hubbar för att säkra exportföretagens konkurrenskraft
- Främjande av förutsättningarna för elflyg

Utveckling av förbindelserna till tillväxtcentra
- Åtgärder på utvecklingskorridoren Vasa-Seinäjoki-Jyväskylä (banan och rv 18)
- Utveckling av huvudbanan och dess anslutningsförbindelser
- Utvecklingsåtgärder på rv 3 Tammerfors-Vasa

Säkrad försörjningsberedskap
- Logistik och trafikförbindelser utgör kärnan i  försörjningsberedskap
- Utvecklingszon över Kvarken för konkurrenskraftiga förbindelser och tryggad försörjningsberedskap
- Reparationsskulden på det lägre vägnätet måste sluta växa

Gå till "Blogg"