EU:s förslag till TEN-T-förordning ger oskäliga konsekvenser för de österbottniska landskapen
Södra Österbottens förbund, Mellersta Österbottens förbund och Österbottens förbund ber att Finlands regering i sitt ställningstagande ska stöda landskapens syn på kommissionens förslag till reformen av TEN-T-förordningen.
Landskapen har tidigare framfört att utkastet till förordningen inte stöder en hållbar tillväxt i regionerna eller främjar den långsiktiga utvecklingen av transportnätverken.
De österbottniska landskapen betonar att landskapen har investerat i objekt under antagandet att de centrala delarna av våra transportnätverk är en del av TEN-T-nätet. Våra regioner kommer att utsättas för oskälig extern påverkan om hamnarna i Jakobstad och Kaskö tas bort från det övergripande nätet. Ingen hamn i norra Finland är med i stomnätet, och Finlands tredje största hamn, Karleby hamn, har inte ens föreslagits tillhöra stomnätet. Med hänsyn till utvecklingsmöjligheterna och investeringarna bör Seinäjoki höra till det övergripande TEN-T-nätet via både Vasabanan och Vasa hamn, som en stadsknutpunkt eller så kallad urban nod.
I landskapen investeras miljonbelopp för att bilda ett nordiskt batterikluster och främja exporten. Miljardinvesteringar i Finland, Sverige och Norge kommer att förändra trafik- och materialflödena och sysselsättningen. Genom att lägga till dessa saknade länkar till TEN-T-transportnätet är det möjligt att koppla samman stomnätskorridorerna mellan Skandinavien och Medelhavet samt mellan Nordsjön och Östersjön på ett ändamålsenligt sätt, som samtidigt stöder EU:s klimat- och sammanhållningspolitik och Finlands export.
Läs hela ställniningstagandet här (på finska)
Rubrikbild: Kaskö hamn. Foto: Port of Kaskinen