Selvitys: Pohjanmaa voi saavuttaa liikenteen päästövähennystavoitteet

Selvitys: Pohjanmaa voi saavuttaa liikenteen päästövähennystavoitteet

10.6.2020

En färsk utredning om koldioxidutsläppen från trafiken i Österbotten visar att det är möjligt för Österbotten att nå Finlands mål för att minska utsläppen från trafiken.

Tuore selvitys liikenteen hiilidioksidipäästöistä Pohjanmaalla osoittaa, että Pohjanmaan on mahdollista saavuttaa valtakunnalliset liikenteen päästövähennystavoitteet. Jotta tavoitteet saavutettaisiin, on sekä yksityishenkilöiden, yritysten, kuntien että valtion tehtävä osansa. Kotimaan päästövähennystavoite on -50 % vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä ja hiilineutraalius vuoteen 2045 mennessä.

Liikenteen osuus kaikista Pohjanmaan hiilidioksidipäästöistä on noin 20 % ja tästä noin 90 % syntyy tieliikenteestä. Henkilöautojen osuus tieliikenteen päästöistä on 53 % ja raskaan liikenteen osuus 34 %. Merkittävimmät toimet liikenteen päästöjen vähentämiseksi onkin kohdistettava henkilöauto- ja kuorma-autoliikenteeseen.

liikenteen osuus co2-päästöistä on 20 %Fossiilisista sähköön ja lyhyet matkat ilman autoa

Selvityksen mukaan pohjalainen liikkuu päivän aikana keskimäärin 39 kilometriä. Matkoista 87 % tehdään henkilöautolla. Auton vaihtaminen biokaasulla tai sähköllä toimivaksi on tehokkain keino vähentää päästöjä, jos auton vaihtaminen on mahdollista. Silläkin on merkitystä, kuinka monta autoa taloudessa on. Lyhyiden arjen matkojen tekeminen auton sijaan kestävillä liikkumismuodoilla kannattaa. Selvityksen mukaan alle puoli kilometriä vähemmän ajoa päivässä tuo 1 % säästön päästöihin.

– Kun puhumme liikenteen päästöistä, pitää muistaa, että etenkin maaseudun asukkaille elämä ilman omaa autoa on vaikeaa. Autoa voi silti käyttää harkiten ja esimerkiksi yhdistellä matkoja, jotta ajon määrää kokonaisuudessa saa alaspäin, sanoo liikenneasiantuntija Tero Voldi Pohjanmaan liitosta.

Kunnat ovat muutoksen esimerkkejä

Yksi tärkeimmistä kuntien ja yritysten keinoista vähentää omia liikennepäästöjään on vaihtaa oma kalusto biokaasu- tai sähköautoihin. Vaasan kaupungin paikallisliikenteen 12 biokaasulla toimivaa bussia ovat tästä hyvä esimerkki. Kunnat voisivat nykyistä enemmän tarjota autojaan virka-ajan ulkopuolella yhteiskäyttöön, jolloin tarve omille autoille vähenisi. Kunta voi myös kehittää biokaasun ja sähkön jakelua alueellaan. Kevyen liikenteen edellytysten kehittäminen lisää myös sen houkuttelevuutta liikkumismuotona.

–  Suorien päästövähennysvaikutusten lisäksi kuntien ja yritysten toimilla on selvä esimerkkiä näyttävä vaikutus. Kunnan tai yrityksen toiminta on signaali asukkaille, toteaa Tero Voldi.

Kevään 2020 aikana monessa työpaikassa on tehty etätöitä. Etätyön määrän lisääminen vaikuttaa myös hiilidioksidipäästöihin.

– Osassa ammateista etätyöt eivät ole mahdollisia. Selvityksemme osoittaa, että jos kaikki Pohjanmaan kuntien toimistotyötä tekevät tekisivät yhden etätyöpäivän viikossa lisää nykyiseen käytäntöönsä verrattuna, vähentäisi se liikenteen hiilidioksidipäästöjä merkittävästi. Käytäntö toimisi myös esimerkkinä muille työnantajille, sanoo Tero Voldi.  

Tärkeimmät päätökset tehdään kansallisesti ja EU:n tasolla

Paikallisella tasolla paras vaikuttavuus hiilidioksidipäästöjen näkökulmasta saadaan uudistuksilla, jotka ohjaavat jättämään auton kotiin lyhyillä matkoilla ja valitsemaan joukkoliikenteen kaupunkiseutujen sisäisillä matkoilla tai kaupunkien välisillä yhteyksillä.  

– Pienikin teko vaikuttaa, toteaa Tero Voldi.

Suurin vaikutus on kuitenkin EU:n ja kansallisen tason päätöksillä. Niillä säädellään valittavaa polttoainetta ja ajoneuvojen ominaisuksia. Esimerkiksi biokaasua käyttäviä autoja ei tällä hetkellä luokitella nollapäästöisiksi, vaan rinnastetaan maakaasuautoihin. Tämä vaikuttaa verotukseen ja vaihtoehdon houkuttelevuuteen.

– Lopulta ratkaisun ja valinnat tekee kuluttaja. Kuluttajan tekemiin päätöksiin voidaan kuitenkin vaikuttaa ja päätöksentekoa voidaan ohjata haluttuun suuntaan. Tarvitaan vain riittäviä kannustimia, selkeitä päätöksiä sekä oikeanlaista informaatiota, sanoo Tero Voldi.

Selvityksen Pohjanmaan liikenteen hiilidioksidipäästöistä tilasivat Pohjanmaan liitto, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus ja Vaasan kaupunki. Selvityksen toteutti Sitowise Oy.

Lue selvitys täällä.

Siirry "Ajankohtaista liitosta"-sivulle